WPŁYW ZŁOŻONEJ DROGI ODKSZTAŁCANIA NA MIKROSTRUKTURĘ, MECHANIZMY ODKSZTAŁCENIA ORAZ WŁAŚCIWOŚCI MECHANICZNE STALI TWIP
Umowa nr UMO-2023/51/B/ST11/01607 do projektu badawczego nr 2023/51/B/ST11/01607
Akronim: TWIPATH (TWIP Deformation Path Influence on Properties)
Głównym celem projektu jest określenie wpływu złożonej drogi odkształcenia na mikrostrukturę, dominujące mechanizmy odkształcenia oraz właściwości mechaniczne stali z grupy TWIP. W projekcie zaplanowane są badania uwzględniające zmianę drogi odkształcenia plastycznego z zastosowaniem sekwencji skręcania i cyklicznego skręcania i rozciągania, dla których punktem odniesienia będą monotoniczne próby rozciągania i skręcania. Zmiana drogi odkształcenia plastycznego w materiałach wpływa na zmiany orientacji składowych tensora odkształcenia plastycznego.W materiałach, w których podstawowym mechanizmem odkształcenia jest poślizg dyslokacji, zmiana drogi odkształcenia prowadzi do częściowej lub całkowitej przebudowy struktury dyslokacyjnej utworzonej na poprzednich etapach odkształcenia. W zależności od początkowej gęstości dyslokacji zmiana drogi odkształcenia prowadzić może do mięknięcia lub utwardzenia materiału. Zatem efektywność procesu technologicznego kształtowania produktu końcowego w oparciu o zmianę drogi odkształcenia może zostać zwiększona z uwagi na zmniejszenie liczby etapów/operacji odkształcenia. W przypadku stali TWIP mechanizmy odkształcenia plastycznego ale i same właściwości mechaniczne silnie zależą od energii błędu ułożenia (EBU). W stalach TWIP, w których zarówno bliźniakowanie, jak i poślizg dyslokacji zachodzą jednocześnie, a pasma ścinania występują przy dużych odkształceniach ważne jest, aby móc odpowiedzieć na pytania: jaka jest interakcja między mechanizmami odkształcenia plastycznego podczas zmiany drogi odkształcenia, które mechanizmy są dominujące w zależności od przyjętej drogi odkształcenia i jaki wpływa zmiana drogi odkształcenia na zespół właściwości mechanicznych i odkształcalność stali TWIP?
Projekt realizowany przez konsorcjum w składzie:
- Politechnika Wrocławska
Konsorcjanci:
- Sieć Badawcza Łukasiewicz – Instytut Metali Nieżelaznych
Kierownik projektu: prof. dr hab. inż. Zbigniew Gronostajski
Kierownik projektu w Ł-IMN: dr hab. inż. Magdalena Jabłońska
Termin realizacji projektu: 2024-06-11 ÷ 2027-06-10
Całkowity koszt realizacji projektu: 1 996 000,00 zł, w tym dla Łukasiewicz IMN 1 117 200,00 zł
Wartość dofinasowania 1 996 000,00 zł, w tym dla Łukasiewicz IMN 1 117 200,00 zł
Źródło finansowania: projekt finansowany przez Narodowe Centrum Nauki w ramach konkursu „OPUS-26”.
