Zastąpienie krytycznych surowców w stopach aluminium przeznaczonych na pojazdy elektryczne/ Substitution of critical raw materials on aluminium alloys for electric vehicles (SALEMA)
Projekt nr: 101003785
Akronim: SALEMA
Projekt SALEMA oferuje rozwiązanie tego zagadnienia, opracowując koncepcje stopów aluminium o wysokiej wydajności, które chronią sektor motoryzacyjny i przemysł obróbki aluminium przed zależnością od CRM.
Aluminium, zapewnia wysoką wydajność, lekkość, w pełni nadaje się do recyklingu, może z powodzeniem spełnić wymagania techniczne. Stopy aluminium mogą być jednocześnie substytutem innych materiałów i przystępnym ekonomicznie wyrobem technologicznym dla zastosowań na rynku masowym. Jednak wysokowydajne gatunki aluminium wykorzystują szeroką gamę pierwiastków stopowych, a niektóre z nich (zwłaszcza Si i Mg) są pierwiastkami o strategicznym znaczeniu dla wielu głównych zastosowań inżynieryjnych, które region europejski musi importować. Pierwiastki te, sklasyfikowane jako surowce krytyczne (CRM), niosą ze sobą ukryte ryzyko uzależnienia od rynków i interesów zagranicznych oraz zakłócenia łańcucha dostaw jakie zaobserwowano podczas pandemii COVID’19.
Głównym celem projektu SALEMA jest uniezależnienie przemysłu aluminiowego od pierwiastków krytycznych (CRM). Ma to zostać osiągnięte poprzez zastąpienie pierwotnych CRM alternatywnymi i powszechnie dostępnymi pierwiastkami oraz zasobami zawartymi w złomie krajowym. Obejmując wszystkie etapy, od projektowania stopów, produkcji, przetwarzania, aż po zagospodarowanie złomów, projekt SALEMA zademonstruje, model gospodarki o obiegu zamkniętym. Proponowane rozwiązania zostaną urzeczywistnione w jednym z kluczowych sektorów gospodarki w Europie, szeroko pojętym przemyśle motoryzacyjnym, a w szczególności pojazdach elektrycznych (EV).
Konsorcjum:
- FUNDACIO EURECAT (EUT) – Lider,
- AUTOTECH ENGINEERING SPAIN (GESTAMP),
- INSTYTUT METALI NIEZELAZYNCH (Łukasiewicz – IMN),
- UNIVERSITY OF PADOVA (UNIPD),
- ASAS ALUMINYUM (ASAS),
- RHEINFELDEN ALLOYS (RHEIN),
- COMET TRAITMENTS (COMET),
- UNIVERSITY LIEGE (ULIEGE),
- EUROPEAN ALUMINIUM ASSOCIATION (EAA),
- CENTRO RICERCHE FIAT (CRF),
- ASOCIACION ESPAÑOLA NORMALIZACION (UNE),
- EUROPEAN SCIENCE AND COMMUNICATION INSTITUTE (ESCI),
- SLIM ALUMINIUM (SLIM),
- ENDURANCE SpA (ENDUR),
- FAGOR EDERLAN (FAGOR).
Kierownik projektu w Łukasiewicz – IMN: dr inż. Sonia Boczkal
Termin realizacji projektu: 1.06.2021-30.05.2024
Całkowity koszt realizacji projektu 10711758,67 EUR, w tym dofinansowanie 485097,23 EUR
Nazwa instytucji finansującej: KE
Rola Łukasiewicz – IMN: Wykonawca
