Projekty realizowane
ZAAWANSOWANE PROJEKTOWANIE I PRODUKCJA HYBRYDOWYCH RDZENI DŁAWIKÓW FILTRÓW DLA SILNIKÓW WYSOKOOBROTOWYCH PRACUJĄCYCH PRZY WYŻSZYCH CZĘSTOTLIWOŚCIACH Z WYKORZYSTANIEM ANALIZY NUMERYCZNEJ I INNOWACYJNYCH TECHNOLOGII DOSKONALENIA PROCESU
Akronim: MAGIA
Celem projektu są badania dotyczące opracowania nowego produktu z wykorzystaniem zaawansowanych symulacji komputerowych, którym będą hybrydowe rdzenie wieloszczelinowe z przekładkami magnetycznymi przeznaczone do aplikacji w dławikach filtrów sinusoidalnych dla układów napędowych o podwyższonej częstotliwości i mocy od kilku do kilkudziesięciu kW, które przetestowane zostaną w warunkach rzeczywistych.
Zastosowanie nowych materiałów nanokrystalicznych, w tym wysokoindukcyjnych oraz zoptymalizowanej konstrukcji rdzeni do budowy dławików przyniesie wymierne korzyści jeśli chodzi o cechy nowego produktu, które będą stanowiły o jego przewadze konkurencyjnej.
Rezultatem prowadzonych prac będzie produkt, w którym masa rdzenia zostanie obniżona o co najmniej 30%, rozproszenie strumienia magnetycznego na szczelinach rdzenia zostanie ograniczone o co najmniej 40% dzięki zastosowaniu opracowanych w projekcie przekładek kompozytowych oraz ograniczone zostaną straty mocy na prądy wirowe o co najmniej 30%.
Uzyskanie założonych rezultatów przełoży się na wprowadzenie do oferty Łukasiewicz – IMN, Centrum Materiałów Funkcjonalnych rdzeni, które będą mogły pracować przy wyższych częstotliwościach w aplikacjach dławików filtrów.
Oferta skierowana będzie głównie do firm z branży energoelektroniki, specjalizujących się w zaawansowanych rozwiązaniach dla nowoczesnych układów napędowych, jak również do przedsiębiorstw z sektora przemysłu ciężkiego. Dla dostawców energii elektrycznej zostaną przygotowane propozycje, które mogą pomóc w zwiększeniu efektywności i bezpieczeństwa dostaw, a także w redukcji strat energetycznych. Ponadto, oferta będzie odpowiedzią na rosnące zapotrzebowanie sektora energetyki odnawialnej, który poszukuje nowatorskich rozwiązań mając na uwadze w szczególności jak najmniejsze straty mocy.
Kierownik projektu: dr hab. Aleksandra Kolano-Burian
Kierownikiem B+R: dr inż Marcin Polak
Termin realizacji projektu: 01.03.2024-26.02.2027
Całkowita kwota wydatków kwalifikowalnych: 6 948 823,00 zł
Całkowita kwota dofinansowania: 4 317 724,94 zł
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Europejskiego dla Nowoczesnej Gospodarki 2021-2027.
#FunduszeEuropejskie