NOWE, ZAAWANSOWANE MATERIAŁY WARSTWOWE AL-TI O PODWYŻSZONEJ ODPORNOŚCI BALISTYCZNEJ NA KONSTRUKCJE LOTNICZE I KOSMICZNE
Projekt nr: PBS2/A5/35/2013
Akronim: IMWAT
Celem utylitarnym projektu jest opracowanie nowego, zaawansowanego materiału warstwowego Al-Ti uzyskiwanego metoda wybuchowego łączenia przeznaczonego do zastosowań lotniczych i kosmicznych.
Przedmiotem projektu będzie wieloaspektowa analiza procesu wytwarzania oraz ocena ewolucji struktury, właściwości mechanicznych materiałów warstwowych Al-Ti wytwarzanych w procesie łączenia wybuchowego odpowiednio przygotowanych blach ze stopów aluminium i tytanu. Zastosowanie w tym projekcie stopu aluminium AA2519 o zmodyfikowanym składzie chemicznym i z dodatkami Zr i Sc wytwarzanego metodami odlewania i przeróbki plastycznej (walcowania) na gorąco i na zimno oraz końcowej obróbki cieplnej (wyżarzania) w połączeniu z blachą stopu Ti pozwoli na uzyskanie materiałów warstwowych o nowych, podwyższonych własciwościach mechanicznych.
Celem naukowym projektu jest opracowanie nowych, zaawansowanych materiałów warstwowych Al-Ti do specjalnych zastosowań np. w wielowarstwowych pasywnych osłonach balistycznych lub jako elementy konstrukcyjnew przemyśle lotniczm lub kosmicznym. Zasadniczym celem technicznym projektu jest uzyskanie odpowiednio mocnego, dyfuzyjnego połączenia, metodą łączenia wybuchowego, pomiedzy blachą ze stopu Al a blachą ze stopu Ti.
Do realizacji projektu powołano konsorcjum Naukowo-Przemysłowe w składzie:
- Wojskowa Akademia Techniczna im. Jarosława Dąbrowskiego, Wydział Mechaniczny,
- Politechnika Warszawska, Wydział Inżynierii Materiałowej
- Instytut Metali Nieżelaznych w Gliwicach, Oddział Metali Lekkich w Skawinie,
- Uniwersytet Technologiczno-Przyrodniczy, Wydział Inżynierii Mechanicznej,
- Centrum Badań Kosmicznych Polskiej Akademii Nauk,
- Zakład Technologii Wysokoenergetycznych „Explomet” Gałka, Szulc Sp.J.
Kierownik projektu: dr inż. Bartłomiej Płonka, prof. IMN
Daty realizacji: 2013.11.01 – 2016.10-31
Całkowity koszt dla projektu: 3 855 925 zł, w tym wysokość dofinansowania z NCBiR: 3 677 625 zł
Projekt finansowany ze środków Narodowego Centrum Badań i Rozwoju w ramach Programu Badań Stosowanych.