INNOVATIVE HYDROMETALLURGICAL TECHNOLOGIES FOR THE PRODUCTION OF RHENIUM COMPOUNDS FROM RECYCLED WASTE MATERIALS FOR CATALYSIS, ELECTROMOBILITY, AVIATION AND DEFENSE INDUSTRY / INNOWACYJNE HYDROMETALURGICZNE TECHNOLOGIE WYTWARZANIA ZWIĄZKÓW RENU Z WYKORZY
Projekt nr: NOR/SGS/RenMet/0049/2020-00
Akronim: RenMet
The aim of this project is to develop global rhenium technologies and expand the research potential of the group from the Łukasiewicz – Institute of Non-Ferrous Metals (Ł-IMN). The project concerns the development of hydrometallurgical technologies for the production of rhenium compounds of other metals (e.g. Co, Cu, Ni, Li) using waste materials, mainly obtained from recycling, but also from the national Cu and Zn-Pb industries. The project is a direct response to the diagnosed needs of the non-ferrous metals industry, i.e. the need to develop technologies using metals recovered from waste and to create components with high added value from them. This is due to the global tendency to develop innovative technologies based on the principle of sustainable development and the reduction of global access to primary raw materials. The project also aims to increase the applicability of Re in catalysis, electromobility, aviation and defense industry by expanding the assortment of Re products with specific properties which are desired and expected in these markets. All the researches proposed in this project are based on basic hydrometallurgical techniques such as leaching, solvent extraction, electrodialysis, precipitation, filtration, crystallization and ion exchange. It is assumed that the developed technologies will be waste-free or low-waste – which is a necessary element of environmentally friendly technologies based on the principle of sustainable development. The rhenium compounds with selected metals produced as a part of this project will be high-purity products. The possibility of their use in four strategic areas will be verified:
- catalysis – for the production of catalyst precursors and/or homo- or heterogeneous catalysts,
- the aviation industry – for the production of multi-component superalloys,
- the defense industry – for making materials for multi-component heavy sinters,
- electromobility – for creating components of supercapacitors.
Projekt ma na celu rozwój światowych technologii renu oraz rozszerzenie potencjału badawczego grupy z Łukasiewicz – IMN. Projekt dotyczy opracowania hydrometalurgicznych technologii wytwarzania związków renu z innymi metalami (np. Co, Cu, Ni, Li, Zn, Bi) z wykorzystaniem materiałów odpadowych, pochodzących głównie z recyklingu, ale również z krajowego przemysłu miedziowego i cynkowo-ołowiowego. Projekt stanowi bezpośrednią odpowiedź na zdiagnozowane potrzeby branży metali nieżelaznych, czyli konieczność opracowywania technologii wykorzystujących metale odzyskiwane z odpadów i tworzenia z nich komponentów o wysokiej wartości dodanej. Wynika to ze światowych tendencji do konieczności opracowywania innowacyjnych technologii opartych na zasadzie zrównoważonego rozwoju oraz globalnego zmniejszenia się dostępu do surowców pierwotnych. Projekt zakłada również zwiększenie możliwości zastosowania Re w katalizie, elektromobilności, lotnictwie i przemyśle zbrojeniowym, poprzez rozszerzenie asortymentu produktów Re o specyficznych właściwościach pożądanych i oczekiwanych na tych rynkach. Wszystkie proponowane w projekcie badania opierają się na podstawowych technikach hydrometalurgicznych, takich jak ługowanie, ekstrakcja rozpuszczalnikowa, elektrodializa, precypitacja, filtracja, krystalizacja czy też wymiana jonowa. Zakłada się, że opracowane technologie będą bezopadowe, lub niskoodpadowe – co stanowi niezbędny element technologii przyjaznych dla środowiska i opartych na zasadzie zrównoważonego rozwoju. Wytworzone w ramach tego projektu związki renu z wybranymi metalami będą produktami wysokiej czystości, co ważne sprawdzone zostaną możliwość ich wykorzystania w czterech strategicznych dziedzinach:
- katalizie – do wytwarzania prekursorów katalizatorów i/lub homo lub heterogenicznych katalizatorów,
- lotnictwie – do wytwarzania zaprawek wieloskładnikowych superstopów,
- przemyśle zbrojeniowym – do uzyskiwania zaprawek wieloskładnikowych spieków ciężkich,
- elektromobilności – do tworzenia składników superkondensatorów.
Kierownik projektu: dr hab. inż. Katarzyna Leszczyńska-Sejda
Termin realizacji projektu: 1.09.2021-1.09.2023
Całkowity koszt realizacji 903 875,00 zł (równowartość 198 645,11 euro)
Projekt jest współfinansowany ze środków Norweskiego Mechanizmu Finansowego oraz ze środków dotacji celowej w ramach konkursu Small Grant Scheme w ramach Programu „Badania stosowane”.
