CleanSlag

OPRACOWANIE INNOWACYJNEGO ROZWIĄZANIA TECHNOLOGICZNEGO DO PROCESU ODMIEDZIOWANIA ŻUŻLA W PROCESIE ZAWIESINOWEGO OTRZYMYWANIA MIEDZI

Projekt nr: CuBR/I/2/NCBR/2014
Akronim: CleanSlag

Głównym celem projektu jest opracowanie nowej technologii odmiedziowania żużla zawiesinowego do poziomu 0,4 – 0,5 % mas. Cu, przy znacznie niższym zużyciu energii (nie przekraczającym 70 % dotychczasowego poziomu). Zakłada się, że cel ten zostanie osiągnięty poprzez zasadniczą modyfikację procesu odmiedziowania polegającą na zastosowaniu dwóch agregatów (dla oddzielnej realizacji dwóch procesów nowej technologii), użyciu nowego typu reduktora oraz wprowadzeniu innych dodatków technologicznych.

Pierwszy etap będzie prowadzony w piecu nowego typu np. TSL (top submerged lance) lub względnie małym piecu elektrycznym, celem szybkiego obniżenia stężenia miedzi w żużlu do 2 – 5 % mas. i wytworzenia w tym etapie procesu stopu CuPb, zawierającego pow. 90% mas. Cu i ok. 5% mas. Pb, a w drugim etapie, stopu CuPbFeCo w wyniku kontynuacji redukcji żużla lub stopu siarczków tych metali (w przypadku zastosowania dodatków siarkonośnych). Zastosowanie agregatu TSL powinno przyczynić się do intensyfikacji procesu redukcji poprzez lepszą wymianę masy i energii oraz do zmniejszenia zużycia energii elektrycznej.

Działaniem pomocniczym dla osiągnięcia tego celu będzie opracowanie teoretycznych podstaw nowej technologii z wykorzystaniem nowoczesnych programów analizy termodynamicznej i kinetycznej procesów elementarnych.

Badania uzupełniające dotyczące wyznaczenia właściwości fizyko-chemicznych produktów będą wykonywane na specjalistycznej i nowoczesnej aparaturze laboratoryjnej będącej na wyposażeniu laboratoriów AGH Kraków i Politechniki Śląskiej, t.j. uczelni wchodzących w skład konsorcjum realizującego niniejszy projekt.

Opracowanie nowej technologii pozwoli nie tylko na obniżenie zużycia energii elektrycznej, ale także na uzyskanie produktu miedzionośnego łatwiejszego do przerobu na miedź i przy niższych kosztach niż w przypadku konwertorowania stopu CuPbFe. Proponowana w projekcie dwuetapowa pirometalurgiczna technologia odmiedziowania żużla jest nowatorska i nie ma odpowiednika w światowym hutnictwie miedzi.

Projekt realizowany przez Konsorcjum w składzie:

  • Instytut Metali Nieżelaznych – lider

Konsorcjanci:

  • Akademia Górniczo-Hutnicza im. Stanisława Staszica w Krakowie
  • Politechnika Śląska

Kierownik projektu: mgr inż. Grzegorz Krawiec

Termin realizacji projektu: 2015-2019
Całkowity koszt realizacji projektu: 10 171 172 zł
w tym wysokość dofinansowania: 5 085 886 zł

Projekt współfinansowany przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju i KGHM Polska Miedź SA
w ramach Wspólnego Przedsięwzięcia CuBR – wsparcie badań naukowych oraz prac rozwojowych dla przemysłu metali nieżelaznych.

This will close in 0 seconds